Αν γυρίσουμε το χρόνο πίσω μερικές δεκαετίες, θα δούμε οτι τα κομπρεσέρ δεν ήταν καθόλου διαδεδομένα στο ευρύ κοινό και τα συναντούσαμε μόνο σε μεγάλες παραγωγικές μονάδες & εργοστάσια. Στην πορεία ωστόσο, λόγω και των πολλαπλών διαφορετικών χρήσεων που απέκτησαν, εξελίχθηκαν σε εργαλείο απαραίτητο για κάθε επαγγελματία αλλά και επίδοξο... μάστορα στο σπίτι! Πλέον, τα συναντάμε παντού γύρω μας. Σκέψου για παράδειγμα, τα βενζινάδικα που βάζεις αέρα στα ελαστικά του αμαξιού & της μηχανής σου, τα συνεργεία που χρησιμοποιούν αερόκλειδα και αεροκαστάνιες, τα καρφωτικά πιστόλια ή τα πιστόλια βαφής. Πίσω από όλα αυτά, κρύβεται ένας αεροσυμπιεστής, ο οποίος τους δίνει ενέργεια για να λειτουργήσουν, τροφοδοτώντας τα με αέρα υπό πίεση (συνήθως τα εργαλεία χρειάζονται πίεση 6 bar για να αποδώσουν) ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ Ο ΑΕΡΟΣΥΜΠΙΕΣΤΗΣ Η βασική αρχή του αεροσυμπιεστή είναι εξαιρετικά απλή: Όταν ο αέρας συμπιέζεται, αυξάνεται η πίεσή του και ταυτόχρονα μειώνεται ο όγκος του. Έτσι, μπορούμε να αποθηκεύσουμε μεγάλες ποσότητες αέρα, σε μικρά δοχεία, απλά, αυξάνοντας την πίεση του. Ο πιο εύκολος τρόπος για να το καταφέρουμε αυτό, είναι με παλινδρομική κίνηση ενός (ή και δύο) πιστονιών. Κάθε εμβολοφόρος αεροσυμπιεστής, διαθέτει την κεφαλή, έναν ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος θα δίνει την κίνηση περιστροφής στην κεφαλή και ένα αεροφυλάκιο, προκειμένου να υπάρχει αποθήκη αέρα και να μπορούμε να διατηρούμε την πίεση εξόδου σταθερή για τα διάφορα εργαλεία αέρος. ΣΥΜΠΙΕΣΗairblock-pistons Η παλινδρόμηση που προκαλεί την συμπίεση, γίνεται με την κίνηση πιστονιού μέσα σε κύλινδρο. Στην κορυφή του κυλίνδρου, υπάρχει η βαλβίδα εισαγωγής-συμπίεσης, η οποία συνήθως αποτελείται από μεταλλικά ελάσματα τα οποία ανοιγοκλείνουν διαδοχικά. Όταν το πιστόνι κατεβαίνει κάτω, εισάγει αέρα στον κύλινδρο και όταν ανεβαίνει, τον συμπιέζει και τον στέλνει στην έξοδο. Σε περίπτωση που υπάρχει και δεύτερο πιστόνι, η λειτουργία παραμένει ακριβώς η ίδια, με μόνη διαφορά οτι γίνονται δύο κινήσεις (διαδρομές) σε κάθε περιστροφή, παράγοντας έτσι περισσότερα λίτρα πεπιεσμένου αέρα ανά λεπτό. reciprocating-piston Στο διπλανό κινούμενο διάγραμμα, μπορείς να δεις και να κατανοήσεις ακόμα καλύτερα τα παραπάνω. Φαίνονται όλα τα λειτουργικά στοιχεία του κυλίνδρου και πως ο αέρας εισέρχεται και εξέρχεται από αυτόν, αλλά και πως ο στρόφαλος δίνει κίνηση στο πιστόνι μέσω της μπιέλας. ΕΝΑΡΞΗ - ΔΙΑΚΟΠΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ Κάθε αεροσυμπιεστής διαθέτει πιεσοστάτη, προκειμένου να ξεκινάει και σταματάει τη λειτουργία του αυτόματα. Εργοστασιακά, η ρύθμισή του είναι να παίρνει μπρος όταν η πίεση πέσει κάτω από τα 5.5 - 6 bar και να κόβει μόλις φτάσει στα 8 bar. Έτσι, όταν δουλεύεις ένα εργαλείο, δεν αφήνει την πίεση να πέσει πολύ χαμηλά (και να μην καλύπτει το εργαλείο) και παράλληλα, σταματάει εγκαίρως, πριν η πίεση γίνει πολύ υψηλή και υπάρξει κίνδυνος για το καζάνι. Σε περίπτωση που υπάρξει βλάβη κι ο πιεσοστάτης δεν δώσει εντολή να σταματήσει η συμπίεση, υπάρχει η βαλβίδα ασφαλείας, η οποία θα εκτονώσει τον αέρα μόλις αυτός υπερβεί την ονομαστική της πίεση. ΠΡΟΣΟΧΗ: Η βαλβίδα ασφαλείας, πρέπει να απαιτείτε να είναι ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΗ, καθώς πιθανή αδράνειά της, μπορεί να προκαλέσει έκρηξη του αεροφυλακίου. Τέλος, η πίεση εξόδου του κομπρεσέρ, ρυθμίζεται πολύ εύκολα, καθώς όλα διαθέτουν έναν ρυθμιστή πίεσης εξόδου, με ενσωματωμένο μανόμετρο για να βλέπεις την τρέχουσα πίεση (σημειώστε οτι τα εργαλεία αέρος όπως αερόκλειδα, αεροτροχοί, καρφωτικά, λειτουργούν με πίεση 6.3 bar, ενώ στην βαφή, πρέπει να την κατεβάσουμε στα 2.5 - 3 bar) ΛΙΠΑΝΣΗ Η σωστή λίπανση του αεροσυμπιεστή, είναι καθοριστικής σημασίας για να του εξασφαλίσεις μεγάλη διάρκεια ζωής και υψηλές αποδόσεις. Χρησιμοποίησε λάδι SAE 30, απλό ορυκτέλαιο, ΜΗ ΣΥΝΘΕΤΙΚΟ, το οποίο φρόντιζε να αλλάζεις τουλάχιστον μια φορά τον χρόνο. Περισσότερα για τη σωστή λίπανση του αεροσυμπιεστή, μπορείς να δεις στο σχετικό μας άρθρο